۱۳۸۹ فروردین ۸, یکشنبه

نوستالژی بازی های ذهن من -3 ....................... Roger Waters



راجر واترز از منظر من نه تنها بزرگترین موزیسین حال حاضر جهان موسیقی راک است بلکه یکی از بزرگترین قهرمانان زندگی من نیز بوده و هست . اگر سید برت را قلب پینک فلوید افسانه ای بنامیم بدون تردید واترز را می باید مغز آن بدانیم . تفکرات انقلابی واترز را  بی شک باید مهمترین رمز موفقیت بزرگترین گروه راک تاریخ یعنی پینک فلوید محسوب کرد . 
من امروز قصد این را ندارم تا راجع به واترز و شخصیت کاریزماتیکش و ناثیر به سزایی که در دنیای موسیقی و سیاست برجا گذاشته صحبت کنم و پرداختن به این موضوع را به مجالی دیگر موکول می کنم . صحبت من در این مقال تنها در مورد یکی از زیباترین آثار اوست . یعنی آلبوم سال 1984 این هنرمند به نام The Pros and Cons of Hitch Hiking.
ایده این آلبوم نه در سال 84 بلکه در سال 78 و هنگامی که واترز به شدت درگیر پروژه آلبوم جنجالی The Wall بود، مطرح شد. در آن سال واترز همراه گروه پینک فلوید یک Demo  از آلبوم The pros And Cons Of Hitch Hiking آماده کرد. با وجودی که Steve O'Rourke  که در آن زمان مدیر گروه بود آین آلبوم را به The Wall ترجیح داد اما دست آخر قرار بر این شد که آلبومی که در سال 79 به عنوان کار پینک فلوید منتشر می شود The Wall باشد. با این وجود قطعاتی از این آلبوم در فیلم "دیوار" اثر آلن پارکر اجرا شد. این قطعه در ترانه Stop آنگاه که شخصیت "پینک" که از تغییر جامعه مایوس شده ، به توالتی در یک ورزشگاه پناه می برد و چون دیوانه ای در کثیف ترین محل ممکن که نمادی از جامعه است، با خود خلوت می کند و شعر می خواند، توسط "باب گلدوف " اجرا می شود.
The Pros and Cons of Hitch Hiking  در مورد بحران میان سالگی یک مرد است . کل داستان مربوط می شود به رویایی جنسی  که در بین ساعات 4.30 تا 5.12 دقیقه صبح اتفاق می افتد. در خلال تهیه آلبوم کمک های قابل توجهی از طرف هنرمند فقید Michael Kamen و هنرپیشه مشهور Jack Palance, به واترز شد. کاور آلبوم طرحی برهنه از Linzi Drew که یک مدل مطرح بود رو نشون می ده که البته این طرح در هنگام انتشار آلبوم سانسور شد. همچنینGerald Scarfe انیماتور و کاریکاتوریست  که در پروژه دیوار نقاشی های خارق العادش باعث ماندگاری آلبوم و فیلم شده بود، برای این آلبوم نیز طرح هایی خلق کرد. این آلبوم داستان خواب یک مرد اینگلیسی را بازگو می کند. مرد در خواب خود را در میانه یک سفر در نقطه ای از آلمان می بیند. در صندلی عقب اتومبیل مرد دو مسافر مجانی زن سوار هستند. در خلال رویا داستان برخوردهای جنسی او و آن دو زن برای شنوده بازگو میگردد. در این حال مرد ناگهان از خواب می پرد و خود را در کنار همسرش می بیند. مرد که از لحاظ جنسی به شدت تحریک شده به زنش پیشنهاد معاشعه می دهد که این موضوع واکنش سرد زن را در پی دارد. اما مرد دست بردار نیست و زن را وحشت زده می کند به طوری که همسر خواستار جدایی خود و فرزندانش از مرد می شود. ادامه داستان شکوایه مرد است که تنها به جاده می زند و داستان غم انگیز خود را در یک توقفگاه برای ناظری تعریف می کند و از بدبختی هایش در زندگی برای او می گوید. اما وقتی راس ساعت 5.12 دقیقه صبح مرد واقعا از خواب بیدار می شود ، حیران خود را در کنار همسرش می یابد و با ترس کنکاش می کند که واقعا بیدار شده یا هنوز تخیلی که بعدا به کابوس تبدیل شد، ادامه دارد.
همه می دانیم که واترز فقط یک موسیقی دان برجسته نیست، او یک نویسنده زبردست نیز هست. در تمام آلبوم های پینک فلوید رد پای داستان گویی او را می یابیم . داستان گویی های او که در The Wall مخاطب را تکان می دهد در آلبوم های سولوی او به اوج خود می رسد. The Pros and Cons of Hitch Hiking یک داستان کوتاه مدرن است. 
من و خیلی از عاشقان پینک فلوید عقیده داریم که موسیقی در دستان واترز فقط وسیله ایست برای ابراز نظراتش. اما این آلبوم یک استثناست. نقش موسیقی در این اثر فوق تصور است . و چرا نباید باشد؟ وقتی غولی مثلEric Clapton  در آن هنر نمایی می کند. 
Eric Claptonنه تنها در این اثر گیتار می نوازد. بلکه به عنوان خواننده کمکی نیز با واترز همکاری می کند. کار کلاپتون در این اثر چیزی در حد یک شاهکار است . کلاپتون شیفته بلوز است و در این اثر هم بوی بلوز بسیار غلیظ به مشام می رسد. خود کلاپتون کار با واترز را در این اثر، تجربه ای فراموش نشدنی از همکاری با یک استاد توصیف می کند.  فقط برای اینکه تصوری از عظمت این اثر برایتان ایجاد کرده باشم در انتهای این نوشته نام و نقش بزرگانی را که در این آلبوم با واترز همکار کرده اند را برایتان گذاشته ام. از تکنیک بکار رفته در این آلبوم که بگذریم ، حسی است که از گوش کردن آن به شنونده دست می دهد. من اشخاصی را می شناسم که سال ها در اتومبیلشان تنها به این آلبوم گوش می داده اند. به جرات می توانم یگویم این اثر جزء ده اثر برجسته موسیقی راک است که تابحال منتشر شده...
بعدا دوباره به واترز و آثار دیگرش می پردازم ... چون دنیای پروگراسیو راک بدان گونه که می شناسیم بدون حضور او هرکز معنای امروزی را نداشت.


1. "4:30 AM (Apparently They Were Travelling Abroad)"   3:12
2. "4:33 AM (Running Shoes)"   4:08
3. "4:37 AM (Arabs with Knives and West German Skies)"   2:17
4. "4:39 AM (For the First Time Today, Part 2)"   2:02
5. "4:41 AM (Sexual Revolution)"   4:49
6. "4:47 AM (The Remains of Our Love)"   3:09

7. "4:50 AM (Go Fishing)"   6:59
8. "4:56 AM (For the First Time Today, Part 1)"   1:38
9. "4:58 AM (Dunroamin, Duncarin, Dunlivin)"   3:03
10. "5:01 AM (The Pros and Cons of Hitch Hiking, Part 10)"   4:36
11. "5:06 AM (Every Stranger's Eyes)"   4:48
12. "5:11 AM (The Moment of Clarity)"   1:28

۲ نظر:

  1. الف - واترز به هر حال يك اسطوره است اما به هر حال هيچ وقت جاي گيلمور نازنين را پر نمي كند.علتش هم شايد آن حس آزردگي عميقي كه نسبت به واترز دارم بخاطر داستان پينك فلويد. خلاصه من كه گيلموري ام! بقول ليد گيتاريست جان ما هميشه مسخ گيلموريم. كاريش هم نمي شود كرد
    ب - آلبوم پراز اند كانز ... يك آلبوم بينظير است. تنهاي آلبوم انفرادي واترز كه دوستش دارم. شايد بواسطه كلپتن كه هميشه برايم يك بت بوده و هست. كانسپت كار هم كه اصولن جاي حرف ندارد
    چ - از همه ي اين حرفها كه بگذريم تشكر ميكنم از مطالب خوبت. در ريدر هم دنبالت ميكنم شديدن!

    پاسخحذف
  2. به گیلمور هم می رسیم کیوان جان ... صبر داشته باش

    پاسخحذف

از اینکه مرا با نظرتان در ارائه هر چه بهتر مطالب یاری میکنید ممنونم ... زندگیتان همیشه به رنگ سپیا باشد....
"شاهین نامدار"